Auritus - centrum adiktologických služeb

Auritus

Adresa
Klokotská 114, Tábor 390 01


Kontakt:
Telefon:
+420 381 255 999
E-mail: WnEs-ei6LTGkS~h4YanBZd54Ys

 
Poslání 
Kontaktní centrum Auritus poskytuje podporu a pomoc osobám závislým nebo ohroženým závislostním chováním, vedoucí k minimalizaci zdravotních a sociálních rizik. Zároveň motivuje klienty ke změně životního stylu a k využívání další odborné pomoci. Tím také přispívá k ochraně většinové společnosti a veřejného zdraví. 


Cílová skupina
Aktivní uživatelé návykových látek legálních i nelegálních.
Osoby blízké uživatelům návykových látek.
Dolní věková hranice cílové skupiny Kontaktního centra je 15 let. Je možné pracovat i s klienty mladšími, ale pouze ve spolupráci se zákonnými zástupci, sociálními kurátory či zástupci vzdělávacího zařízení.
 
 
Cíle služby
Navázání kontaktu s uživateli návykových látek.
Snižování dopadů spojených s rizikovým způsobem života.
Pomoc a podpora při řešení aktuálních problémů klientů a jejich blízkých.
Základní poradenství blízkým osobám uživatelů návykových látek.
Ochrana většinové populace před negativními dopady užívání návykových látek.
 
 
 
S čím Vám můžeme pomoci
 
  • Navázání kontaktu s uživateli návykových látek.
  • Prohloubení kontaktu a důvěry mezi pracovníkem zařízení a klientem.
  • Stabilizace sociálního, psychického a fyzického stavu klienta.
  • Snižování sociálních a zdravotních rizik uživatelů návykových látek.
  • Motivace ke změně rizikového chování, případně k abstinenci.
  • Pomoc rodinám či jiným blízkým osobám uživatelů.
  • Ochrana většinové populace před negativními dopady užívání návykových látek
Zásady poskytování služeb
 
Individuální přístup – ke každému klientovi přistupujeme dle jeho aktuálního psychického stavu, zvyklostí a individuálně určených cílů.
 
Respektování svobodné vůle klienta – pracovníci respektují životní styl klienta, jeho rozhodnutí o zvoleném způsobu života a řešení jednotlivých rozhodnutí.
 
Nízkoprahovost – služby jsou poskytovány zdarma, klient může vystupovat anonymně a nemusí se smluvně zavazovat k docházení.
 
Ochrana práv klientů – naší činností předcházíme tomu, aby byla porušována práva klientů uvnitř služby i ve veřejném prostoru.
 
Profesionalita – pracovníci služby postupují v souladu s nejnovějšími postupy v sociální práci a adiktologii a cíleně se vzdělávají ve svém oboru.
 
 
 
Provozní doba
 
Pondělí: 8:30 - 17:00 - kontaktní místnost je v provozu od 10:00 do 14:00 hodin
Úterý: 8:30 - 17:00
Středa: 8:30 - 17:00 - kontaktní místnost je v provozu od 10:00 do 14:00 hodin
Čtvrtek: 8:30 - 17:00
Pátek:  8:30 - 16:00 - kontaktní místnost je v provozu od 9:00 do 14:00 hodin
 

Práva klientů

  • Každý klient má právo uznávání své jedinečnosti, bez ohledu na svůj původ, etnickou příslušnost, mateřský jazyk, druh užívané drogy, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské či politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
  • Klient má právo být respektován jako rovnocenný partner se všemi občanskými právy a povinnostmi, včetně jeho odpovědnosti za své zdraví.
  • Klient má právo na ochranu své důstojnosti, na respekt, bezpečí a dodržování lidských práv.
  • Klient není diskriminován, má právo na soukromí a důvěrnost svých sdělení. Veškerá data a informace týkající se klienta jsou shromažďována, zpracovávána a uchovávána v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který upravuje zpracování osobních údajů podle nařízení evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679 ze dne 27 .4. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR). Žádnou informaci o klientovi zařízení neposkytuje bez jeho písemného souhlasu.(Týká se i doporučení do léčeben) Výjimkou jsou pouze situace obsažené v zákonech ČR (viz právní odpovědnost).
  • Klient má právo seznámit se se způsobem vedení dokumentace o své osobě v zařízení. Podepisuje souhlas a dohodu o ochraně osobních údajů. S vedením své dokumentace je v případě zájmu seznámen přiměřeným způsobem.
  • Klient má právo na informace o formě, obsahu, délce a pravidlech poskytované služby a případných sankcích. Má právo přerušit využívání služeb, a při ukončení služeb je mu podle možností nabídnuta návazná služba.
  • Klient má právo rozhodovat o svém životě, spolupodílí se na řešení své situace, vždy je seznámen s návrhem dalšího postupu a rozhoduje o jeho realizaci.
  • Každý klient má nárok na stížnost. Stížnost může mít formu ústní nebo písemnou. Ústní formou si může stěžovat každému z pracovníků, který buď vyřeší stížnost přímo na místě, nebo je předmětem provozní porady či supervizního setkání. Písemné stížnosti řeší vedoucí programu v rámci pracovních porad a supervizí společně s celým týmem, výstup z jednání je pak sdělen klientovi ústní formou - na jeho žádost výjimečně i písemnou formou.
  • V kontaktní místnosti je volně k dispozici kniha přání a stížností.
  • Klient má právo nebýt zneužíván ze strany pracovníka po stránce ekonomické, sociální a sexuální
  • Klient má právo na poskytování služeb pracovníky s odpovídající kvalifikací

Popis mechanismu vyřizování stížností

Uživatel služby může vyjádřit:

  • stížnost – vše, co mu vadí, co se mu nelíbí
  • připomínku, námět – co mu ve službě chybí, co by se dalo zlepšit

Uživatel služby má právo vyjádřit se:

  • ke službě, kterou vnímá jako porušující lidská práva a důstojnost
  • ke způsobu či kvalitě poskytované služby
  • k chování ostatních uživatelů služby
  • k organizačním a provozním záležitostem
  • k materiálnímu vybavení programu
  • k řešení stížností

Stěžovat si a podávat připomínky mohou:

  • uživatel služby (klient)
  • rodinní příslušníci uživatelů a osoby jim blízké
  • jakýkoliv občan
  • kontrolní a inspekční orgány
  • organizace zabývající se ochranou lidských práv

Forma podání stížnosti a připomínek:

Stížnosti a připomínky mohou být podány anonymně i neanonymně těmito způsoby:

  • písemně na adresu: Charita Tábor, Klokotská 114, 390 01 Tábor
  • písemně předány jakémukoliv pracovníkovi programu
  • písemně (i anonymně) do knihy stížností a připomínek
  • e-mailem na adresu auritus@tabor.charita.cz.cz
  • telefonicky na tel. čísle: 381 255 999
  • ústně jakémukoliv pracovníkovi programu

Forma řešení stížnosti a připomínek

  • písemně na adresu stěžovatele (zápis do knihy stížností, projednání na poradě, odeslání stěžovateli)
  • písemná odpověď do knihy stížností
  • e-mailem (zápis do knihy stížností, projednání na poradě, odeslání odpovědi stěžovateli)
  • telefonicky (učiněn zápis do knihy stížností, projednání na poradě, do 30 dnů odpověď – formou, na které jsme se s klientem předem domluvili)
  • ústně (učiněn zápis do knihy stížností, projednání na poradě, do 30 dnů odpověď – formou, na které jsme se s klientem předem domluvili)

Způsob a termín řešení:
Stížnosti řeší vedoucí zařízení. Stěžovateli bude předáno vyjádření k podané stížnosti (forma viz.výše) nejdéle do 30 dnů od jejího obdržení. Stížnosti na vedoucího zařízení řeší ředitel Charity Tábor (v tomto případě je nutno stížnost podat písemně nebo e-mailem na reditel@tabor.charita.cz).
Připomínky a náměty budou projednány buď individuálně, nebo na poradě, případně supervizi

Odvolání:
V případě nespokojenosti s řešením stížnosti vedoucího je možno se písemně odvolat k řediteli Charity Tábor, v případě nespokojenosti s řešením stížnosti ředitele Charity Tábor, je odvolacím orgánem ředitel DCH České Budějovice. Tyto subjekty odvolání nebo stížnost prošetří a oznámí do 30 dnů písemně stěžovateli výsledek.

S možností podat stížnost je klient seznámen při podpisu Dohody o poskytování služeb.

Popis mechanismu vyřizování stížností -– pracovníci:
Každý pracovník má právo otevřeně řešit problémy či stížnosti, související s výkonem jeho práce nebo se vztahy na pracovišti. Má možnost společného řešení na poradě či supervizním setkání, nebo individuálně s kolegy či vedoucím pracovníkem.

Stížnosti na jednání vedoucího pracovníka jsou řešeny ředitelem Charity Tábor, případné stížnosti na ředitele Charity Tábor pak v rámci Diecézní charity České Budějovice.

Stížnosti podané písemnou formou budou vyřízeny nejpozději do 30 dnů od podání opět písemnou formou.

Spolupracující organizace

Celorepubliková spolupráce:

  • Asociace poskytovatelů adiktologických služeb
  • Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR
  • PL Červený Dvůr
  • Drop In ops.
  • Sananim Praha
  • Prev- centrum Praha
  • CPPPT Plzeň

O historii zařízení

  • 1997 – příprava prpjektu Kontaktního centra, pronájem prostor, noví pracovníci. Při rekonstrukci prostor zaměstnáváme klienty.
  • 1998 –  nabízíme výměnný program, kontaktní místnost, hygienický a potravinový servis, sociální práci, poradenství, pracovní programy
  • 15. 4. 1998 – slavnostní zahájení provozu, zařízení je v tuto dobu v kontaktu asi se 40 klienty
  • 1999 – Terénní program ve spolupráci s Cheironem T
  • 1999 – začínáme pracovat formou individuální práce s klienty, kteří chtějí abstinovat
  • 2000 – připravujeme Denní stacionář (skupina nebyla nikdy otevřena – chybí finance a sporné je naplnění klienty)
  • 2000 – přestěhování do nových prostor (Město Tábor) – 3 patra, 2 oddělené vchody
  • 2000 - supervizor programu - MUDr.PhDr. Kamil Kalina, CSc.
  • 1999 – začínáme s programy primární prevence
  • 2000 – prodejní galerie, výstavy, informační centrum
  • 2001 – začínáme vlastní terénní práci
  • 2004 – nová a jasná struktura - 6 programů (Terénní program, Kontaktní centrum, Poradenské centrum, Resocializační programy, Primární prevence a Galerie - KPS a AL jsou certifikovány)
  • 2005 – Resocializační programy jsou oddělený projekt financovaný EU
  • 2005, 2008, 2011, 2015 – certifikace odborné způsobilosti RVKPP
  • 2008 – pořádáme u příležitosti 10. výročí odbornou konferenci na téma: Možnosti a meze zaměstnávání klientů - uživatelů drog
  • Od roku 2001 pořádáme každý červen výstavu v rámci primární prevence
  • 15let – každé září pořádáme výstavy fotografií Jindřicha Štreita (Cesta ke svobodě, Mezi námi, Dokouřeno, Dva, Život za mřížemi) s vernisáží
  • 2017 – pracovní poměr ukončuje dosavadní vedoucí zařízení Mgr. Hana Vojtěchová a je ukončen další pracovnici (reakce na snížení počtu klientů v nízkoprahových službách), nová vedoucí zařízení Mgr. Blanka Kačírková
  • 2017 – ve spolupráci s Terénními programy Sananim, z.ú. vzniká Program EXTP - program zaměstnávání aktivních uživatelů (terénní práce na uzavřené drogové scéně)
  • 2018 – rozšiřujeme Terénní program a přijímáme novu terénní zaměstnankyni
  • 2018 – stáváme se členy A.N.O.
  • 2018 – spolupráce s Potravinovou bankou (pro potřeby nízkoprahových klientů)

Mgr. Marie Pellarová

Tel.: 381 255 999, 739 605 834
vedoucí adiktologického centra Auritus, terapeutka